Mint már nagyon sokszor hallhattuk és következtethettünk írásainkból a döntéseinknek ára van. Annak, hogy mit veszünk le a polcról vagy épp mit kívánunk fogyasztani az mind olyan döntések által születik meg, amelynek felelőssége ránk szakad.

A Tudatos Vásárlók közössége tesztelték a kávézók nyújtotta tudatos és fenntartható lehetőségeket itthon. Több helyen is jártak, sőt akár egy üzletláncnak több kávézóját is szemügyre vették. Céljuk az volt, hogy átfogóbb és pontosabb képet alkothassunk, hogy ma Magyarországon ezek a helyek mennyire figyelnek oda a fenntarthatóságra.

A teszt során 20 különböző üzletbe látogattak el és pontokat osztottak bizonyos szempontok elégtételére. Szempont volt, hogy árulnak-e független minősítésű kávét és cukrot. Elsősorban a Fairtrade, UTZ és a Rainforest Alliance védjegyeket vették figyelembe, de azoknak is adtak pontot, akik saját minősítésű etikus beszerzésből származó kávékat árultak. Az utóbbiról azt érdemes tudni, hogy nem ellenőrizhetőek, hiszen saját bevalláson alapulnak.

További pont járt még ha a kávézóban kapható volt valamiféle növényi tej, de nagy hangsúlyt fektettek a saját bögre/pohár figyelembevételére is. Volt hely, ahol nem csupán helyben fogyasztás esetén készítették el a kávéd saját bögrébe, de még elvitelre is hajlandóak voltak megcsinálni. Sőt, még kedvezményt is adtak annak érdekében, hogy motiváltabb maradj a fenntarthatóság iránt.

Azt is nézték, hogy hány üzletben található szelektív szemetes a vevők számára kihelyezve. Sajnos sehol nem volt tapasztalható…

Tudatos kávéfogyasztó miért iszik bizonyított forrásból származó kávét?

Mivel, ha fenntartható forrásból származó kávét választunk (pl. fairtrade kávét) akkor nem csak ahhoz járulunk hozzá, hogy a kávéföldeken dolgozó munkaerőn ne zsákmányolják ki, hanem ahhoz is, hogy olyan kávét termesszenek, amely sikeresen tud megküzdeni amklímaváltozás hatásaival.

A vizsgált 20 üzletből csupán 3 helyen találkozhatunk fairtrade kávéval, 2 Tchibo és egy OMV Viva kávézó volt. A McDonald’s és a Shell Rainforest Alliance minősítésű kávékat forgalmaz, míg a IKEA UTZ kávéval dolgozik. A Starbucks és a Cafe Frei pedig saját maga által megfogalmazott etikus beszerzési elvek szerint szerzi be a forgalmazott kávékat.

További kávézók a tesztelés alatt semmilyen módon nem minősíthető kávékat kínáltak (a MOL, a Coffeeshop Company, a California Coffee, a Lukoil, KFC és a Burger King). A pontozásnál a legtöbb pontot az egyik IKEA áruház kapta, míg a legkevesebbet (nullát) az egyik Burger King gyorsétterem.

Szóval, amit tehetsz, ha tudatosan szeretnél kávézni:

  1. Olyan helyen kávézz, ahol mosható pohárban adják a kávét, és nem eldobhatóban.
  2. Ha fanatikus kávézó vagy, akkor inkább vigyél magaddal saját termoszt/bögrét, hiszen a legtöbb helyen már nyitottak rá és még kedvezményt is adnak.
  3. Ha tehetjük akkor figyeljünk arra is, hogy az elfogyasztott kávé méltányos kereskedelemből származzon.