Gyakran szembe találhatjuk magunkat olyan termékcsomagolásokon feltűntetett jelzéssel, amelyen szerepel a „FAIRTRADE” felirat. De vajon tudjuk, hogy ez mit is jelent? Vagy hogy mely termékekre kerülhet rá ez a felirat?

Az alternatív kereskedelem Európában olyan szervezeti egység, amely a méltányos kereskedelemből származó árukat értékesíthetővé teszi, és így egy un. „World shop” -ban árusítani tudják.

Ezek az alternatív kereskedelmi szervezetek az egyik legfontosabb marketing csatorna a mai napig a fair trade termékek számára, így az eladás sikerének nagyon nagy százalékában szerepet kapnak. Európában a legtöbb boltot önkéntesek működtetik, ami nagyságrendileg 100 ezer eladót jelent, mindezek mellett több mint 3000 „World shop” is közre játszik az értékesítésben.

Nem is gondolnánk, hogy ma már a szupermarketekben is találhatunk a méltányos kereskedelemből származó termékeket. Hiszen ők is szeretnék a társadalmilag és környezetileg is fenntartható kereskedelmet tudatosítani. Így, ha olyan tagállambeli szupermarketbe csöppenünk, ahol ismerik a fair trade fogalmát, akkor ne lepődjünk meg, ha épp sajátmárkás termékeken lesz feltűntetve a méltányos kereskedelem.

Napjainkban nem nevezhetünk hasra csapás szerűen mindent fair trade-nek, a jobb eladhatóság reményében. Ezért csak a kereskedelmi kezdeményezések útján eladott termékeket sorolhatjuk ide, mint pl.: kávé, kakaó, tea, méz vagy a banán. Ezeken a termékeken megtalálhatóak a védjegyek is.

Nem meglepő, ha ezek a termékek a bolti polcokon nagyobb összegekbe kerülnek, hiszen, ha egy 1994-es adatot veszünk figyelembe akkoriban a fair trade áruk összforgalma 175 millió euró volt az EU-ban. 2001-ben pedig majdnem 500 millió eurós forgalomról számoltak be.

Ha csak a banánt vesszük figyelembe akkor még olyan számottevően nagy adatokat nem fogunk látni, mivel még „újnak” minősül a kereskedelmi piacon a fair trade banán. Így kb. 0,2%-át adja a teljes európai banánpiacnak. Ezzel szemben a kávé már nagyobb számokkal bír. A fair trade kávé eladása 2% a teljes európai kávéforgalmazásának.

Talán most már érthetőbb, hogy a méltányos kereskedelem odafigyelve értékesíti a termékeket, és nem kíván olyan bizonytalan forrásokból biztosítani az áru, ami miatt aggódást kellene kelteniük bennünk. Lehet, hogy drágábbak ezek a fajta termékek, de ár-érték arányban verhetetlenek!