A környezetvédelem olyan felkapott „trend” lett, hogy a cégek nem győzik bizonygatni termékeikről a klímasemlegesség tulajdonságát. Bizonyos márkáknál sajnos belefuthatunk a zöldre festés mivoltába is, hiszen így a cégek számára jobban értékesíthető lehet a már így is túlfogyasztó társadalmunk számára.

A klímasemlegesség irányába azonban a Rossmann is fellépett, és polcain „Climate neutral” jelzéssel jeleníti meg sajátmárkás termékeit. De nem csak a feltűntetésre figyel, hanem az üzletbe betérve a környezetbarát(abb) tisztítószereket előbb vehetjük le a polcokról, mint a nívótlan tömegtermékeket. Így az üzlettérben való kihelyezés alatt előnybe részesítik az olyan termékeket, amelyeket független szerv által tanúsítottak EU Ecolabel, Blauer Engel, Vegán vagy NaTrue jelzéssel.

Ha szemügyre vesszük a Rossmann egyik saját márkáját, az Isana termékcsaládot, akkor jól láthatóan szemet szúr a „Climate neutral” felirat. Első gondolatunk pozitív benyomást tehet a számunkra, viszont ha jobban belegondolunk: ezt az állítást – hogy klímasemleges – két tényezőn kívül semmi más nem támasztja alá a csomagoláson. Az egyik az az, hogy „mikroműanyag mentes formula”. A másik pedig, hogy 100%-ban újrahasznosított csomagolásban kínálják nekünk a polcon.

Másik ismert termékcsalád az Alterra natúrkozmetikumok, amelyek esetében picit más a helyzet. Többnyire ebben az esetben Vegán és NaTrue jelzéssel állhatunk szembe, mind a mellett, hogy esetükben hangoztatva van, hogy tanúsított, vegán és klímasemleges.

A cég kifejtette a vállalat fenntarthatósági jelentésében, hogy számukra mit is takar a „Climate neutral”: „Klímasemlegesen előállított Rossmann termékeken dolgozunk. Ez azt jelenti, hogy az adott termék előállítása – a nyersanyagtól kezdve a szállításon keresztül egészen a polcra kerülésig – nem befolyásolja a klímát. Az elkerülhetetlen kibocsátások esetén a Rossmann klímavédelmi projektekbe invesztál cserébe. Ezen termékeink a ClimatePartner „Klímasemleges” jelével vannak ellátva.”

Ebben a jelentésben azért adódnak aggályok, hiszen az a fajta tömeggyártás, amely a túlfogyasztó társadalom igényeit kívánja kielégíteni, hogy ne befolyásolná a klíma változását?! Illetve feltételezhető, hogy a ClimatePartner sem véletlen adja meg azt a bizonyos plecsnit, hiszen egyidejüleg bízza meg őket felméréssel, minősítéssel és a megoldás szolgáltatásával is.

Figyeljünk arra, hogy valóban olyan termékeket válasszunk, amelyek hitelesek. Keressük az EU ökocímkéket és társaikat (pl.: Kék Angyal vagy a skandináv Hattyú). Hiszen csak azok a termékek kapják meg ezt a fajta minősítést, amelyeknek a kedvezőtlen környezeti hatásaik kisebbek, mint az ugyanarra a célra létrehozott terméktársaikénak.