Egyre gyakrabban halljuk a „zero waste” kifejezést, de nagyon sokan még mindig nincsenek tisztában a fogalmával. A szószoros értelmében „nulla hulladék” a pontos fordítás. Ennek fejében nagyon könnyen kikövetkeztethetünk, hogy mi is ez az újfajta életvitel.

A „zero waste” nem igényel olyan elszeparálást, ahol nincs lehetőségünk szemetelni, és nem is azt jelenti, hogy egyáltalán nem szemetel, mert az amúgy is lehetetlen lenne. Nem, ezek tévhitek. Az életmód lényege, hogy megpróbáljunk nulla szemetet kitermelni, vagyis csak annyit, amennyit muszáj. Törekedni kell arra, hogy olyan jövőt hagyjunk hátra, ami képes a létfenntartásra, és ez csak úgy jöhet létre, ha minél kisebb ökológiai lábnyomot hagyunk magunk után. És ha bele gondolunk, hogy egy egyszerű kis háztartás hol is kezdhetné a védelmet, talán tényleg a keto diéta helyett a „zero waste”-t kellene sűrűbben választani.

Számos érdekes és praktikus helyettesítő módszer van ahhoz, hogy hogyan legyen minimális szemét kitermelésünk, de az alapelvek ugyanazok, mint bármelyik másik környezetbarát mozgalomnál: használd újra, hasznosítsd újra! Ezek figyelembevételével máris csökkenhet a hulladéktermelésünk.
Szerencsénkre a Tesco is ezen az oldalon áll, még ha egyelőre nem is Magyarországon, de már elindított egy új „részleget” 10 üzletében, amelynek lényege, hogy ne tömegvásárlók igényeit elégítse ki, hanem a tudatos életvitelt folytatók is megtalálják polcaikon a számukra megfelelő árukat. Sajnos a világunk afelé tart, hogy az áramlattal megyünk előre és oda lépünk, amerre többen mennek. De ezzel a 10 üzlettel olyan kezdeményezést indíthat el a Tesco, amelynek köszönhetően talán többen a jobb útra térnek majd.

A visszagyűjthető csomagolás egy nagyon hasznos és környezetbarát megoldás, amelynek sokkal elterjedtebbnek kellene lennie. A multi úgy számol, ha egy héten minden vásárlójuk legalább 3 „zero waste” terméket vásárol, akkor a visszaváltott csomagolások több mint egy milliószor is újra felhasználhatók. Természetesen jár plusz költségekkel az újrahasznosítható csomagolás, de azok mind visszatérítésre kerülnek, mikor visszaviszik őket.

Úgy gondolom, hogy mihamarabb el kellene jutnia Európába ez a fajta hozzáállása a cégeknek, és nem kellene minden marketing fogásnak bedőlni. Attól, mert valamit reklámoznak olyan szlogennel, hogy „99%-ban természetes anyag…” még nem lesz tudatos vagy kevésbé környezetszennyező. Tudom, hogy már egyre több helyen felbukkannak olyan kis boltok, ahol nem adnak zacskót vagy nekünk kell vinni a saját kis tárolónkat, de milyen jó lenne, ha találnánk olyan hipermarketet, ahol nem kell azon aggódnunk mekkora nyomot hagyunk vele magunk után. Remélem a hazai Tesco üzleteiben is találkozunk nemsokára „zero waste” részlegekkel.