A környezettudatosság egyre nagyobb teret hódít a textil- és divatipar terén is. A slow fashion elterjedése arra ösztönzi a fast fashion cégeket – és általa minket, fogyasztókat is – hogy nyissanak a zöld vonal felé. De ez nem azt jelenti, hogy az a cég, márka amely feltünteti a „green” vagy „öko” jelölést már tudatos döntés lenne.

A környezettudatosság az alapanyagnál kezdődik. Nem mindegy, hogy milyen textíliát alkalmaznak egy-egy ruhadarab gyártásakor. Egy holland egyetem kutatói 6 alapanyagot neveztek meg a legfenntarthatóbbnak: a mechanikailag újrahasznosított nylon és poliészter, az organikus és helyi termesztésű len, illetve kender, de fenntartható még az újrahasznosított pamut és gyapjú.

Természetesen azért ne legyünk naivok, attól mert egy márka ilyen alapanyagokból készíti ruhaneműit nem azt jelenti, hogy rögtön etikussá és fenntarthatóvá válik. Továbbá az is fontos, hogy hogyan kezeli ezeket az anyagokat, vagyis mivel színezik őket.

A textilipari és ruhaipari innovációk legkiemelkedőbb céljai, hogy a textilfestést úgy tudják megreformálni, hogy az minél kevesebb vizet igényeljen és olyan vegyszerekkel történje, amely nem ártalmas sem az egészségünkre tekintve, sem pedig a környezetünkre nézve. Illetve szeretne még a textil-újrahasznosításra is nagyobb hangsúlyt fektetni: olyan érzékszervi – mint tapintás, mind látvány – minőség megteremtése, mint az új anyagoké.

Az üzletekbe betévedve számtalan jelzéssel találkozhatunk, amely az etikusság és környezettudatosságra utalhat, de a leggyakrabban előforduló címkék a GOTS, az OEKO Tex, illetve a Made by Green. Viszont fontos azt is szemelőtt tartani, hogy vannak olyan kis magyar márkák, amelyeknek termékeik teljesen etikus, környezetbarát úton kerül a polcokra és fenntarthatóak is, viszont nincs arra néhány millió forintjuk, hogy minősíttessék magukat.