Svédországban, Stockholmtól nem messze létrehoztak egy 2 kilométer hosszúságú sztrádaszakaszt, amely képes arra, hogy feltöltse az elektromos személygépjárműveinket, az autóbuszokat és teherautókat. Az autópálya-szakasz Stockholm elővárosa és az Arlanda repülőtér terminálja közt helyezkedik el, és az eRoad Arlanda nevet kapta.

Hogy működik?

Az út közepén található egy olyan sáv, amelyben két sín biztosítja az elektromos áramellátást. A gépjármű halad az úton, eléri az autópályát, majd az alvázban lévő speciális robotkar segítségével rákapcsolódik az autópályára. Az autópálya 50 méter hosszúságú szakaszokból áll. Ha a jármű megáll, vagy kanyarodik, esetleg előzni szeretne, automatikusan megszűnik az összeköttetés. Nem vezet elektromosságot a felszínen, és a sínek hasonlóképp működnek, mint a konnektorok a falban.

Fizetni kell a töltésért?

Sajnos, ha úgy gondoltad, hogy díjmentes, akkor csalódni fogsz, ugyanis fizetős, méghozzá a felhasznált energia mennyiségétől függően kapnak számlát a gépkocsi tulajdonosai. Ezen kívül, a gépkocsi tulajdonosoknak kell állni a gépjárműveik átépítésének költségét is.

A fő befektető itt a svéd kormány. A terv az lenne, hogy 2030-ra egy új közlekedési infrastruktúrát hozzon létre, az utak villamosítását elősegítve az ország közel 20.000 kilométer hosszúságú autópályáira. Egy 1 kilométer hosszúságú szakasz közel 1 millió eurós összegbe kerül, és ha belegondolsz, hogy országosan szeretnék megvalósítani a projektet, akkor az hatalmas összegbe fog kerülni.

Egyelőre csak a PostNord 18 tonnás teherautói szállítanak árut a villamosított úton, utána jöhetnek más teherautók és személygépkocsik.