Mi is az az impulzusvásárlás?

Talán nem is kell túlmagyarázni. Valamilyen hatás következtében olyat is bepakolunk kosarunkba, amire nem feltétlen lett volna szükségünk vagy egyáltalán nem volt listánkon – már ha van listánk. Tehát nem előre megfontolt vásárlói döntést hozunk, ez általában kisebb értékű termékekere vonatkozik.

Akkor csöppenhetünk ilyen érzelem irányította vásárlásba, ha előtte nem készülünk fel tudatosan. Igen, már megint a tudatosság hiányzik életünkből. Ha úgy megyünk boltba, hogy „valamit kellene venni vacsorára”, akkor nagyon hamar összeválogathatunk felesleges dolgokat is, és lehet, hogy vacsorának nyoma sem lesz…

Az impulzusvásárlást természetesen a marketing szakemberek is észrevették, és ki is használják. Nyilvánvaló módon nekik ez az emberi tulajdonság csakis hasznukra válik, amit mihamarabb igyekeznek behajtani. Vásárlás folyamán tudatosan építenek be olyan elemeket, amelyek az impulzusvásárlást segítik előre. Általában kisebb értékű tárgyakra vagy élelmiszerekre fókuszálnak, hiszen így a vásárló nem gondolkodik annyit a megvételén, mint például egy magasabb árkategóriájú háztartásicikk esetében.

Az ilyen vásárlások többletbevételt jelent az eladó számára, de a környezetnek többlet szemetet. A felesleges termékek hulladéktermeléssel járnak a háztartásba, amely környezetkárosító hatással bír.

Az eladók szeretik az olyan trükköket alkalmazni, mint például a nem szokványos, figyelemfelkeltő kihelyezés, akciók (de ez sokesetben felárazással valósul meg), várakozási pontokon kihelyezett kisebb értékű árucikkek. Ezek mind tudatos dolgok, amivel az érzelmi vásárlást manipulálják.

A legtöbb, amit tenni tudunk ellene, ha tudatosan felkészülve járunk boltba, és akár bevásárló listával indulunk neki egy-egy boltnak. Hagyatkozzunk inkább az ész érvekre, és ne a külső ingerekre, hiszen azzal pénztárcánk és környezetünk is megsínyli.