Vásárlóként nehéz jó döntést hozni, különösen ha nem csupán otthonunkban szeretnénk élet- és környezetbarát megoldást találni, hanem a környezetünkre is tekintettel akarunk lenni. A nagy vállalatok az utóbbi években olyan marketingeszközökkel rendelkeznek, amelyek könnyedén megtéveszthetnek bennünket bizonyos termékek megvásárlásakor, hogy amit leemelünk a polcról az zöld, környezetbarát és jó döntés. Ez a greenwashing, azaz a zöldre mosás.

Ahhoz, hogy elkerüljük a megtévesztést hoztunk néhány támpontot:

Az egyik legfontosabb, hogy amikor leemelünk egy terméket a polcról, akkor mérlegeljük, hogy valóban szükségünk van-e rá otthonunkban. Hiszen gyakran esünk abba a hibába, hogy a fogyasztói társadalom soraiba beállva csak vásárolunk, mondván, hogy „legyen”. A felesleges vásárlások elkerülése a legkörnyezetbarátabb megoldás bolygónk számára.

Informálódni a legfontosabb! Ha találunk egy zöldnek tűnő terméket, akkor érdemes megnézni, hogy a gyártócég weboldalán milyen állításokat és alátámasztásokat találunk a környezetre gyakorolt hatásokról. Ha nem vagy csak minimális hablatyolást találunk, az már eléggé árulkodó jel lehet!

A szlogenek és kifejezések, vagy akár a zöld színű csomagolás még nem az ökológiai lábnyom redukálását jelenti. A hívószavak (mint pl.: öko vagy fenntartható) nem támasztják alá sok esetben a nemzetközi sztenderdnek megfelelő előírásokat és/vagy tanúsítványokat.

Ha pontatlan információval találkozunk, akkor inkább tegyük vissza a terméket, hiszen ha valóban újrahasznosítható, akkor találnunk kell részletes tájékoztatást arról, hogy a kívánt termék teljes csomagolása vagy csupán egy része dobható be a komposztba.

A zöldre festés a fogyasztó számára nem támasztja alá egyszerűen és közérthető módon, hogy amit megszeretne venni az milyen ökológiai hatással bír környezetére.