A cukorfogyasztás mérséklése nemcsak a cukorbetegek számára fontos, hanem azoknak is, akik diétáznak vagy csupán szeretnének tudatosabban figyelni az étkezésükre. Számtalan édesítőszer ismert ma már a piacon, közülük néhányat mutatunk be.

Az egyik talán legismertebb édesítőszer a stevia, amely természetes és növényi eredetű. Az asztali cukorhoz hasonlítva 300-szor édesebb ízélményt ad, ezért minimális mennyiségben is elegendő hozzáadni az ételekhez/italokhoz. A stevia legpozitívabb tulajdonsága, hogy kalóriamentes és nem emeli meg a vércukorszintet.

A természetessel ellentétes előállítással készül a szukralóz, amely a mesterséges édesítők közé sorolható. Népszerűsége abból fakad, hogy az asztali cukorhoz képest 600-szor édesebb, azaz tényleg nagyon csekély mennyiség elegendő belőle. Előszeretettel használják sütemények édesítéséhez, mivel rendkívüli hőálló képessége miatt alkalmas a sütéshez vagy akár forró italok ízesítéséhez is.

A szukralózhoz hasonlóan mesterséges módon állítják elő az aszpartámot. Viszont az aszpartám már nem alkalmas sütésre, hiszen nem rendelkezik olyan magas hőálló hatással, mint a szukralóz. A gyártók előszeretettel használják diétás üdítőitalok édesítésére. Édességét tekintve az asztali cukorhoz viszonyítva 200-szor édesebb ízt ad ugyanabban a mennyiségben.

Természetes módon előforduló édesítő még az allulóz, amely 70%-ban olyan édes, mint a hagyományos cukor, viszont csupán csak 10%-kal tartalmaz kevesebb kalóriát. Előnye, hogy nem növeli a vércukorszintet és nem táplálja a fogszuvasodást, továbbá bátran használható sütéshez is.

Ha szeretnénk az egészségünkre jótékony befolyást gyakorolni, akkor kezdhetjük ott, hogy a hagyományos asztali cukrot teljesen kivonjuk étkezésünkből és megpróbáljuk valamelyik pótlóval helyettesíteni.

Előző cikkMikrózva egészségesebb marad az étel?
Következő cikkSárgabaracklekvár házilag – tartsuk szem előtt a környezetet is!