Egyik legfelkapottabb közlekedésügyi téma napjainkban a dízelüzemű járművek környezetkárosító hatása. A károsanyag-kibocsátásuk igen magas, amely nehezíti környezetünk életminőségének fenntarthatóságát.

Egy új tanulmány szerint a legopcionálisabb megoldás az lehetne, ha a dízelüzemű járműveket elektromoshajtásra váltanánk. Ezzel a váltással csökkenne a légszennyezést okozó károsanyag-kibocsátás, így nem csupán környezetünk tudna „fellélegezni”, de az egészségügyi kiadásai az EU-nak jelentősen redukálódhatna. Közel 9 milliárd eurónyi egészségügyi tehertől mentesíthetnék a tagországokat.

Az Európai Közegészségügyi Szövetség korábban már készített egy tanulmányt arról, hogy az EU 27 tagállamában milyen költségeket von maga után a közúti közlekedés okozta légszennyezés. Most, egyik legutóbbi tanulmányában pedig azt vizsgálja, hogy a dízeljárművek más technológiával való kiváltása milyen mértékben csökkentheti a károsanyag kibocsátást, többek között a nitrogén-oxidokat és a szállóport.

A tanulmány arra is fényt vetett, hogy a légszennyező károsanyag-kibocsátásból eredő költségek 2030-ra jelentősen – 14 milliárd euróra – fognak csökkenni, a 2016-os jegyzett adathoz viszonyítva, amely 63,8 milliárd euró volt. Vagyis a dízelüzemanyag-felhasználás csökkentésére létrehozott irányelvek szerint csökkenhetnek a dízelkibocsátás pénzügyi hatásai.

De a csökkentés valósan csak akkor tud bekövetkezni, hogyha a helyettesítés vagy alternatív üzemanyagokkal vagy más hajtásmódokkal váltjuk ki. Így a nullakibocsátású járművek bevezetése 2030-ra akár 70%-kal is redukálhatja a légszennyezés okozta költségeket.